Werdykt Jury - Forum Młodej Reżyserii 2016

21 listopada 2016

Protokół

z posiedzenia Jury  6. Forum Młodej Reżyserii w dniu 20 listopada 2016 r.

Jury w składzie:

Dorota Ignatjew – przewodnicząca
Paweł Łysak
Maciej Nowak
Ewa Gawłowska – sekretarz

stwierdza, że podczas Forum Młodej Reżyserii 2016 w dniach 18 – 20  listopada 2016 r. zaprezentowano następujące zakwalifikowane do konkursu prace reżyserskie:

1)      O szczytach rozpaczy i uśmiechu stewardessy, reż. Agata Baumgart (uczelnia: Akademia Teatralna w Warszawie, Wydział Reżyserii, producent: Teatr Nowy w Poznaniu),

2)      Pentezylea, reż. Helena Radzikowska  (uczelnia: Akademia Teatralna w Warszawie, Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, producent: Olsztyński Teatr Lalek),

3)      Czarna królowa, reż. Anna Popiel  (uczelnia: PWST w Krakowie Wydział Reżyserii Dramatu, producent: PWST),

4)      Wanda Wasilewska, reż. Aleksandra Skorupa  (uczelnia: PWST w Krakowie Wydział Reżyserii Dramatu, producent: PWST),

5)      Na Arce o ósmej, reż. Aga Błaszczak  (uczelnia: PWST w Krakowie Filia we Wrocławiu Wydział Lalkarski, producent: PWST w Krakowie Filia we Wrocławiu),

6)      Zimniej niż tu, reż. Anika Idczak (uczelnia: Akademia Teatralna w Warszawie, Wydział Reżyserii, producent: AT),

7)       Nie o taki świat nic nie robiłem, reż. Grzegorz Simborowski (uczelnia: Akademia Teatralna w Warszawie, Wydział Reżyserii, producent: AT),

8)      Malina, reż. Joanna Bednarczyk (uczelnia: PWST w Krakowie Wydział Reżyserii Dramatu, producent: PWST),

9)      Dziady po Białoszewskim, reż. Anna Retoruk (uczelnia: Akademia Teatralna w Warszawie, Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, producent: Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach),

10)  Piłkarze, reż. Małgorzata Wdowik (uczelnia: Akademia Teatralna w Warszawie, Wydział Reżyserii, producent: Fundacja BOTO/TR Warszawa),

11)  Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, reż. Elżbieta Depta (PWST w Krakowie Wydział Reżyserii Dramatu, producent: Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach).

oraz spektakle w nurcie off:

1)      Tkacze. Historia z życia wzięta, a przez to bardzo smutna, reż. Klaudia Hartung-Wójciak (uczelnia: WRD PWST w Krakowie, producent: PWST),

2)      Oczyszczeni, reż. Grzegorz Jaremko (uczelnia: WRD PWST w Krakowie, producent: PWST),

3)      Punk Rock, reż. Ewa Rucińska (uczelnia: WRD PWST w Krakowie, producent: PWST),

4)      Od Ofelii do Felicji, czyli 1-szy dzień wolności, reż. Rafał Szumski (uczelnia: WRD PWST w Krakowie, producent: PWST),

5)      Chór performatyków, reż. Daria Kubisiak (uczelnia: WRD PWST w Krakowie, producent: PWST),

6)      Samoobsługa, reż. Julia Szmyt (uczelnia WR AT w Warszawie, producent: AT),

Jury postanowiło przyznać następujące nagrody:

-        nagrodę główną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 15.000,00 zł -

p. Małgorzacie Wdowik, studentce V roku Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie za stworzenie przedstawienia pt. Piłkarze na podstawie scenariusza Krzysztofa Szekalskiego w uznaniu dla nowej, intrygującej narracji widowiska piłkarskiego.

W uzgodnieniu z fundatorem jury postanowiło dokonać podziału nagrody Stowarzyszenia Autorów ZAiKS  i przyznać:

-        nagrodę w wysokości 2.000,00 zł p. Aleksandrze Skorupie, studentce IV roku Wydziału Reżyserii Dramatu PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie za wyreżyserowanie monodramu „Wanda Wasilewska” w uznaniu pracy z aktorką i ujawnienia niebanalnego portretu postaci, która poległa pod naporem historycznych stereotypów.

W związku z wysokim poziomem większości prezentacji nurtu OFF dzięki łaskawej zgodzie Fundatora, czyli Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, przyznano również dwie równorzędne nagrody w wysokości 4.000,00 zł każda:

p. Klaudii Hartung-Wójciak, studentce III roku Wydziału Reżyserii Dramatu PWST im. Ludwika Solskiego za reżyserię widowiska Tkacze – Historia jak z życia wzięta, a przez to bardzo smutna na motywach Tkaczy Gerharta Hauptmanna za stworzenie polifonicznego widowiska teatralnego o bardzo aktualnej wymowie.

p. Grzegorzowi Jaremce, studentowi II roku Wydziału Reżyserii Dramatu PWST im. Ludwika Solskiego, za reżyserię Oczyszczonych Sarah Kane w tłumaczeniu Jacka Poniedziałka i Krzysztofa Warlikowskiego za świeże i osobiste odczytanie jednego z klasycznych tekstów współczesnej dramaturgii.

Jury chciałoby ponadto docenić kierunek poszukiwań twórczych przedstawionych w ramach nurtu OFF ze szczególnym uwzględnieniem:

-        widowiska dźwiękowego Od Ofelii do Felicji, czy 1-szy dzień wolności w reż. Rafała Szumskiego, studenta III roku Wydziału Reżyserii Dramatu PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie

oraz

-        zdarzenia scenicznego Chór performatyków według koncepcji reżyserskiej Darii Kubisiak, studentki III roku Wydziału Reżyserii Dramatu PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie.

 

 

 


18 listopada, godz. 16:00
Sala 313, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 60 min.
OFF FORUM

TKACZE - HISTORIA JAK Z ŻYCIA WZIĘTA, A PRZEZ TO BARDZO SMUTNA na podstawie "Tkaczy" Gerharta Hauptmanna 
reżyseria: Klaudia Hartung-Wójciak - III rok Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
opieka artystyczna: Maciej Podstawny
występują: Dominika Feiglewicz, Sebastian Grygo, Justyna Janowska, Filip Jasik, Emilia Korsak, Iza Kubrak, Martyna Krzysztofik
opracowanie muzyczne: Daniel Malchar
Tkacze. Historia jak z życia wzięta, a przez to bardzo smutna to projekt inspirowany „Tkaczami” Gerharta Hauptmanna. Tekst wydany w 1893 roku, dotyczący powstania tkaczy śląskich z rejonu Gór Sowich w 1844, stanowi dla twórców punkt wyjścia do postawienia pytania o specyfikę podziałów klasowych we współczesnym społeczeństwie polskim oraz do prześledzenia obecnych dróg kanalizowania energii buntu i protestu. Odwołując się do XIX-wiecznych ruchów robotniczych twórcy pytają, czy narastająca frustracja o podłożu ekonomicznym jest w stanie przywrócić potencjał rewolucyjny w dzisiejszym społeczeństwie - społeczeństwie w którym tendencje wspólnotowe są już zaspakajane przez normatywizacje w ramach polityki pamięci, sytemu etycznego czy pola symbolicznego; i czy dzisiejsza lewica i sztuki performatywne poza dyskursywizacją problemów społecznych są w stanie dialogować ze społeczeństwem, o którym mówią oraz czy w ogóle potrafią jeszcze być atrakcyjne?


18 listopada, godz. 17:15
Scena im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 70 min.

Agata Baumgart, Michał Pabian O SZCZYTACH ROZPACZY I UŚMIECHU STEWARDESSY
reżyseria: Agata Baumgart - V rok Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
opieka artystyczna: Piotr Kruszczyński, prof. Maciej Wojtyszko
dramaturgia: Michał Pabian
scenografia: Kaja Gawrońska, Karolina Ochocka
kostiumy: Natalia Borys, Valerya Khiliuk, Zuzanna Malinowska, Ireneusz Zając
muzyka: Filip Szymczak
video: Dominika Olszowy
reżyseria świateł: Szymon Kluz
występują : Dorota Abbe, Bożena Borowska-Kropielnicka, Martyna Zaremba-Maćkowska

„Autoironii nie osiąga się przez uśmiechy, lecz tylko przez westchnienia, nawet jeśli zupełnie zduszone. Albowiem autoironia to wyraz rozpaczy. Skoroś utracił świat, zatracasz również siebie samego. Wówczas czarny, zatruty i ponury śmiech towarzyszy wszystkim twoim gestom […], a ponad ruiną naiwnych, słodkich i pieszczotliwych uśmiechów pojawia się uśmiech pełen męki, bardziej wykrzywiony niż na maskach ludów pierwotnych i bardziej definitywny niż na maskach egipskich”. (Emil Cioran, Na szczytach rozpaczy).

 foto: Jakub Wittchen



18 listopada, godz. 18:30
Scena 210
czas trwania: 60 min.

Szymon Szymonowic PENTEZYLEA
adaptacja i reżyseria: Helena Radzikowska - V rok Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
opieka artystyczna: prof. dr hab. Wojciech Kobrzyński
scenografia: Sylwia Maciejewska
muzyka: Natasza Topor, Dariusz Chociej
występują: Jagna Polakowska, Karolina Sadowska, Tomasz Czaplarski, Adam Hajduczenia

Wojna Trojańska toczy się od wielu lat. Grecy zdobyli znaczną przewagę nad broniącymi się Trojanami. Stary król Priam zwraca się z prośbą o pomoc do zaprzyjaźnionych ludów. Jako pierwsze z odsieczą przybywają Amazonki - barbarzyńskie plemię wojowniczek. Ich królowa, Pentezylea - jako dowódca połączonych wojsk trojańsko-amazońskich - nie czekając na nadejście kolejnych posiłków, nie ustalając żadnej wojennej strategii, rzuca się w wir walki. Jej motywacją nie jest chęć obrony Troi przed klęską. Młoda kobieta pragnie jedynie zaspokoić żądzę sławy. Woli jak lwica rozszarpywać przeciwników, niż dowodzić podległymi jej zastępami. Jest dzika i próżna. Egoistka. Terrorystka? W historii świata nie brakuje kobiet, które dokonywały zamachów, porywały samoloty, podkładały bomby. Okazuje się, że spisana przez renesansowego poetę Szymona Szymonowica, zaczerpnięta z mitologii historia Pentezylei jest dziś bardzo aktualna i warta opowiedzenia za pomocą języka współczesnego teatru.


18 listopada, godz. 20:00
Sala 307
czas trwania: 50 min.

Anna Popiel CZARNA KRÓLOWA
reżyseria: Anna Popiel - IV rok Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
opieka artystyczna: prof. Krystian Lupa
opracowanie muzyczne: Anna Popiel
ruch sceniczny: Tomasz Słomka
występuje: Anna Antoniewicz

Od lat, codziennie o tej samej porze, Kobieta w szarym swetrze siada przy stole i rozgrywa sama ze sobą partię szachów, w której zawsze, bez wyjątku, wygrywają czarne.
Tajemnicza siła wstrzymuje jej dłoń bądź kieruje nią tak, by Biały Król poniósł porażkę. Wygląda na to, że za wszystko odpowiedzialna jest Czarna Królowa - władcza figura, która stała się obsesją bohaterki, uosobieniem jej najgłębszych lęków, kompleksów i mrocznych fantazji.


18 listopada, godz. 21:00
Sala 311
czas trwania: 45 min.

Aleksandra Skorupa WANDA WASILEWSKA
reżyseria: Aleksandra Skorupa - IV rok Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
opieka artystyczna: dr Iga Gańczarczyk, dr Maria Spiss
scenografia: Aleksandra Skorupa
występuje: Kamila Banasiak

Monodram powstał w oparciu o biografię Wandy Wasilewskiej. Wanda postrzegana zazwyczaj stereotypowo jako zdrajczyni ojczyzny czy kochanka Stalina pojawia się 52 lata po swojej śmierci, by powiedzieć o uwikłaniach rodzinnych, o uwikłaniach w historię i z dystansu spojrzeć na losy współczesnej Polski.



18 listopada, godz. 22:00
Sala 230

ROZMAWIAMY... - dyskusja z realizatorami spektakli prowadzona przez studentów WRD.


19 listopada, godz. 14:00
Sala gimnastyczna

czas trwania: 40 min.
OFF FORUM

OCZYSZCZENI według Sary Kane
reżyseria: Grzegorz Jaremko - II rok Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
kostiumy: Hanna Podraza
opieka artystyczna: dr hab. Jacek Orłowski
występują: Marzena Figiel, Maciej Grubich

„Oczyszczeni” to historia o braku. Zastanawia nas różnica między rzeczywistością i jej wyobrażeniem. Chcemy dowiedzieć się, co dzieje się po zatarciu granic między tym, co własne, obce, a tym, co zaprojektowane na kimś. Pytamy, do czego zdolni są ludzie w sytuacjach granicznych, rozrywani tęsknotą i samotnością. Do jakich przekroczeń mogą się posunąć? Praca to wynik przygotowań do egzaminu z przedmiotu „Reżyseria i inscenizacja”, który odbywa się na pierwszym roku studiów w szkole teatralnej. Z pełnospektaklowego utworu Sary Kane pt. „Oczyszczeni” został wyjęty i naświetlony wątek „miłosnego trójkąta” – Grace, Grahama i Robina, który przeradza się tu w autonomiczną historię: straty, żałoby i pożądania. W  przedstawieniu wykorzystano sceny: 3,5 oraz 7 z pełnospektaklowego utworu Sary Kane pt. Oczyszczeni”.  




19 listopada, godz. 15:00
Scena Eksperymentalna
czas trwania: 45 min.

Ulrich Hub NA ARCE O ÓSMEJ
reżyseria: Aga Błaszczak - V rok Wydziału Lalkarskiego PWST w Krakowie, Filia we Wrocławiu
opieka artystyczna: mgr Jerzy Jan Połoński
scenografia: Katarzyna Leks
występują: Iga Bancewicz, Monika Stanek, Kornel Sadowski, Filip Niżyński

Troje młodych polarników o skrajnie różnych charakterach zostaje uwięzionych w samym środku Antarktydy. Trwa akcja poszukiwawcza, ale od wielu dni z młodymi naukowcami nie ma żadnego kontaktu. Jedyną szansą na ratunek okazuje się być Bóg, którego każdy rozumie inaczej i tajemnicza Arka, na którą mogą wsiąść tylko dwa egzemplarze z każdego gatunku...



19 listopada, godz. 17:00
Sala 311
czas trwania: 45 min.
OFF FORUM

Simon Stephens PUNK ROCK
reżyseria, tłumaczenie i adaptacja: Ewa Rucińska - II rok Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
opieka artystyczna: prof. Jacek Orłowski
występują: Jakub Sasak, Magdalena Fennig, Sandra Drzymalska, Emma Giegżno, Kacper Lech, Maciej Grubich, Bartłomiej Wiater

PUNK ROCK opowiada historię maturzystów, uczniów prywatnej szkoły, przygotowujących się w szkolnej sali do egzaminów. W siedmiu scenach, z pozoru banalne dialogi współczesnych nastolatków, powoli obnażają skrywane pokłady agresji, frustracje i lęki młodego pokolenia.
Projekt opowiada o dorastaniu i kształtowaniu własnego ”ja”  w obrębie grupy, a zarazem zadaje pytania o kondycję cywilizacji europejskiej w XXI wieku.
W przedstawieniu wykorzytsano fragmenty sztuki pt. PUNK ROCK autorstwa Simona Stephensa. 


 


19 listopada, godz. 18:00
Scena im. St. Wyspiańskiego
czas trwania: 60 min.

Laura Wade ZIMNIEJ NIŻ TU
reżyseria: Anika Idczak - V rok Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
scenografia, kostiumy, make-up i fryzury: Joanna Walisiak-Jankowska
muzyka: Teoniki Rożynek
choreografia: Marzena Gorska
występują: Jolanta Olszewska, Klara Bielawka, Magdalena Koleśnik, Dariusz Siastacz
wideo: Wojciech Kaniewski
tekst piosenki: Kamil Banasiak

W najnowszych trendbookach dyktujących mody, schematy i patenty, jak zwykle nie ma ani słowa o śmierci. Jak więc wygląda ars moriendi XXI wieku? Czy wciąż charakteryzuje się niedomówieniem i estetycznym patosem? A może, podobnie jak inne dziedziny życia, została zdominowana przez aspekt użytkowy i czysty, ludzki pragmatyzm?
Brak aktualizacji, jednoznacznej instrukcji czy prostego wzoru pozostawia szerokie pole do popisu. W tym właśnie miejscu poznajemy bohaterów spektaklu ZIMNIEJ NIŻ TU. 

„Zimniej niż tu” (tytuł oryginalny „Colder than here”) to reżyserski debiut Aniki Idczak, laureatki pierwszej edycji konkursu "Polowanie na motyle" w Teatrze Ochoty. Przedstawienie jest polską prapremierą sztuki brytyjskiej dramatopisarki Laury Wade. Prapremiera światowa sztuki miała miejsce w londyńskim Soho Theatre dnia 3 lutego 2005 roku. Prawa autorskie do sztuki reprezentuje w Polsce Agencja ADiT Elżbieta Manthey.

foto: Tomasz Słupski


19 listopada, godz. 19:15
 Scena 210
czas trwania: 30 min.

NIE O TAKI ŚWIAT NIC NIE ROBIŁEM na podstawie HISTORII (OPERETKI) Witolda Gombrowicza
reżyseria: Grzegorz Simborowski - III rok Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
opieka artystyczna: prof. dr hab. Wojciech Adamczyk
scenografia: Katarzyna Dębska
kostiumy: Aleksandra Harasimowicz
występują: Martyna Byczkowska, Sylwia Zmitrowicz, Piotr Kruszewski, Sławomir Grzymkowski
oraz Maciej Babicz, Michał Klawiter, Marcin Stępniak, Dawid Ściupidro
reżyseria światła: Marek Idzikowski

Współczesny Kordian buntuje się przeciwko wartościom prêt-à-porter i nie wchodzi w buty Historii. Ma to gdzieś i nie będzie za Was umierał. Ucieka od świata, w którym szyją mu buty i marzy, by nie zostać zdeptanym.



19 listopada, godz. 20:00
Sala 313
czas trwania: 70 min.

Joanna Bednarczyk MALINA
reżyseria: Joanna Bednarczyk - IV rok Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
opieka artystyczna: prof. dr hab. Krystian Lupa
scenografia: Roman Dziadkiewicz
występuje: Magdalena Woleńska

Projekt MALINA to monodram powstały na podstawie tekstu o tym samym tytule. MALINA opowiada historię młodej dziewczyny, której tożsamość ulega stopniowemu rozpadowi na skutek wykreowania internetowego avatara, Maliny, na jednym z polskich portali erotycznych. Praca nad monodramem trwała 3 miesiące; wszystkie próby z aktorką były transmitowane w internecie na żywo na portalu sexkamerkowym (podczas prób aktorka była w stałym kontakcie z oglądającymi transmisję). Postać Maliny jest zapalnikiem do poruszenia kwestii kobiecej seksualności, narcystycznych, ekshibicjonistycznych potrzeb tłumionych przez społeczeństwo czy z powodu tego, w jaki sposób mężczyźni traktują kobiety i myślą o ich seksualności. 

 


19 listopada, godz. 21:30
Sala 230

ROZMAWIAMY... - dyskusja z realizatorami spektakli prowadzona przez studentów WRD.

 


20 listopada, godz. 13:00 i 13:30
Scena Eksperymentalna

czas trwania: 20 min.
OFF FORUM

OD OFELII DO FELICJI, CZYLI 1-SZY DZIEŃ WOLNOŚCI
reżyseria: Rafał Szumski - III rok Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
opieka artystyczna: prof. Grzegorz Niziołek
z udziałem Ewy Kaim

Słuchowisko i instalacja dźwiękowa w jednym. Dzięki takiej formie realizacji widz "zanurza się" w głowę bohaterki, która mierzy się z traumą II Wojny Światowej.



20 listopada, godz. 14:00
Sala gimnastyczna
czas trwania: 45 min.
OFF FORUM

CHÓR PERFORMATYKÓW
reżyseria: Daria Kubisiak - III rok Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
koncepcja: Daria Kubisiak, Katarzyna Peplinska
muzyka: Sebastian Grygo
występują: Maciej Grubich, Sebastian Grygo, Paulina Sobiś, Oliwia Nazimek, Emilia Korsak, Paulina Kondrak, Weronika Kowalska, Matylda Sielska.

CHÓR PERFORMATYKÓW to działanie performatywne w przestrzeni teatralnej, będące wynikiem spotkania projektu artystycznego z perspektywą badawczą. Celem projektu jest prezentacja narzędzi naukowych w przestrzeni teatralnej, ale przede wszystkim postawienie pytania o ich adekwatność w kontekście doświadczeń dnia codziennego. Aktorzy/performerzy podczas przedstawienia „w prosty, ale finezyjny sposób” zapraszają widzów do nawiązania interakcji.


 


20 listopada, godz. 15:00
Scena Klasyczna

czas trwania: 65 min.

Anna Retoruk DZIADY PO BIAŁOSZEWSKIM na podstawie "Chamowa" oraz poezji Mirona Białoszewskiego
reżyseria: Anna Retoruk - V rok Wydziału Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
opieka artystyczna: prof. Wojciech Kobrzyński
scenografia: Justyna Banasiak
muzyka: Paweł Sowa
choreografia: Karolina Garbacik
występują: Jolanta Kęćko, Zdzisław Reczyński, Błażej Twarowski.
wizualizacje: Michał Matoszko
reżyseria światła: Magdalena Grundwald

Spektakl „Dziady po Białoszewskim” to opowieść o osobliwości Mirona artykułującej się poprzez poszukiwanie relacji pomiędzy „ja” duchowym a „ja” fizycznym. To opowieść o nieustannym sprawdzaniu siebie wobec świata, a także o podejmowanej przez bohatera próbie zmierzenia się z rzeczywistością i sobą samym, a w konsekwencji – z własną twórczością.

Scenariusz spektaklu powstał w oparciu o dziennik "Chamowo" oraz wiersze z tomu "Odczepić się", pochodzące z okresu przeprowadzki poety z kamienicy przy Placu Dąbrowskiego do bloku na Saskiej Kępie. Połączenie form prozatorskich i poetyckich nie jest tu przypadkowe. Stanowi odzwierciedlenie Mironowskiego, dualistycznego sposobu postrzegania świata. Proza oddaje to, co rzeczywiste i codzienne, zaś poezja to, co metafizyczne. Tym sposobem spektakl "Dziady po Białoszewskim" realizuje egzystencjalną myśl pisarza o niejednoznacznej relacji pomiędzy codziennością a metafizycznością.

foto: Bartek Warzecha

 


20 listopada, godz. 17:00 
Scena 210

czas trwania: 60 min.

 

Krzysztof Szekalski PIŁKARZE
reżyseria: Małgorzata Wdowik - V rok Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
choreografia: Marta Ziółek
reżyseria świateł/scenografia/kostiumy: Aleksander Prowaliński
współpraca dramaturgiczna: Joanna Ostrowska
asystent reżysera: Wiktor Bagiński
występują: Wiktor Bagiński, Dobromir Dymecki, Kacper Wdowik
koordynacja produkcji: Karolina Pająk
producent: Fundacja Teatru BOTO
koproducent: TR Warszawa
partnerzy: Bemowskie Centrum Kultury, Sopot Non-Fiction
projekt współfinansowany przez m. st. Warszawa w ramach projektu Warszawa.doc

„Piłkarze” to połączenie teatru dokumentalnego, treningu sportowego i performansu. Ciało piłkarza jest całkowicie zdyscyplinowane przez zasady na boisku oraz na treningach. Ciało piłkarza ma być pielęgnowane oraz dążyć do maksymalnej wydajności. Ciało piłkarza ma wyznaczoną wartość pieniężną i jest przedmiotem transakcji sprzedaży oraz kupna pomiędzy klubami piłkarskimi. Piłkarz to współczesny bohater heteronormatywnej kultury, którego wizerunek tworzony jest za pomocą powielanych w mediach obrazów ciała. Piłkarz nie powinien zabierać głosu w kwestiach nie mieszczących się w kształtowanym wizerunku, takich jak: homoseksualizm, depresja, obelgi rasistowskie etc. Piłkarz dla większości pozostaje niemy, a jego ewentualnym narzędziem buntu staje się jego ciało.

Od twórców:
Przeprowadzaliśmy wywiady z młodymi piłkarzami, rozmawialiśmy o ich doświadczeniach i o pracy z ciałem. W piłkarskim środowisku język/sposób mówienia o ciele jest wspólny, myśli się o nim jak o maszynie, narzędziu pracy. Natomiast brakuje piłkarzom słów, kiedy padają pytania o seksualność, znaczenie koloru skóry, emocje, doświadczenie ciała poza boiskiem. Szukając źródła ich motywacji i determinacji wiążącej się z przekraczaniem granic swojej fizyczności, seksualności i agresji wymierzonej we własne ciało, zadaliśmy sobie pytanie: dlaczego tak istotne w naszej kulturze jest powielanie wizerunku piłkarza i nie dopuszczanie żadnych odstępstw od normy?

foto: Alicja Byzdra



20 listopada, godz. 18:15
 Sala 313
czas trwania: 80 min.

Swietłana Aleksijewicz WOJNA NIE MA W SOBIE NIC Z KOBIETY
reżyser: Elżbieta Depta - V rok Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
adaptacja: Elżbieta Depta, Justyna Pobiedzińska
scenograf: Agata Andrusyszyn - studentka V r. ASP
Kompozytor/opracowanie muzyczne: Wer. K
Ruch sceniczny: Michał Ośka
Video: Monika Proba, Piotr Wójcik
Wizualizacja: Agata Kadenacy
występują: Anna Antoniewicz, Dagna Dywicka, Magda Grąziowska, Joanna Kasperek, Krzysztof Grabowski, Edward Janaszek
inspicjent-sufler: Maria Bielińska

Adaptacja utworu Swietłany Aleksijewicz dokonana przez Justynę Pobiedzińską i Elżbietę Deptę ma charakter uniwersalny: nie ma nazistów - jest wróg. Okopy mogą znajdować się w dowolnym miejscu na świecie. Widzowie we foyer, jeszcze przed spektaklem, wysłuchują zwierzeń kobiet-żołnierek. "Kielecki spektakl jest wielkim, pełnym emocji wołaniem o pokój. Pokazuje, że wojna nie jest dla kobiet, nie jest dla mężczyzn, nie jest dla nikogo, bo niszczy wszystko i wszystkich. Elżbieta Depta proponuje widzom wizytę w piekle. Warto tam wejść na chwilę, by nie musieć spędzić tam reszty życia." - Lidia Cichocka, Echo Dnia.

foto: Krzysztof Bieliński



20 listopada, godz. 20:00
Sala 311
czas trwania: 40 min.

Harold Pinter SAMOOBSŁUGA
reżyser: Julia Szmyt - III rok Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie

opieka artystyczna: Piotr Cieplak
scenograf: Aleksandra Badurska, Magda Sawicka
występują: Mateusz Kmiecik, Hubert Paszkiewicz
w spektaklu wykorzystano piosenkę Tears on My Pillow zespołu Little Anthony and the Imperials
preparacja dźwięku:  Bartek Olszewski

Spektakl jest efektem rozbudowania krótkiej formy teatralnej powstałej na potrzeby seminarium reżyserskiego prowadzonego przez Piotra Cieplaka. Tematem przewodnim projektu jest pytanie o możliwość samodzielnego myślenia i działania w sytuacji ciągłego zagrożenia: zamknięcia przez system, który nadrzędnie sprawuje kontrolę nad życiem społeczeństwa. Czy człowiek musi czuć się jak chomik biegający w kołowrotku, zmuszony do oddania woli i decyzyjności czemuś nieokreślonemu, ale skutecznie spełniającego funkcję dozorcy? Pytanie zostaje pozostawione, odpowiedź nie pada.
Absurdalność tekstu Pintera sprawia, że poczucie zagrożenia mieszane jest ze śmiechem, lecz nie jest to komedia całkowicie przyjemna, śmiech może okazać się w niej gorzki.



20 listopada, godz. 21:00
Sala 311

ROZMAWIAMY... - dyskusja z realizatorami spektakli prowadzona przez studentów WRD.


20 listopada, godz. 21:30
Scena im. St. Wyspiańskiego

OGŁOSZENIE WYNIKÓW I ZAMKNIĘCIE